Tijdsverschil en tijd Chicago

Of je nu in de zomer, herfst, winter of lente op vakantie gaat naar Chicago, in alle seizoenen is er sprake van tijdsverschil. Kijk dus eerst even goed naar het tijdsverschil Chicago-Amsterdam en de huidige lokale tijd in de Windy City zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

Wat is de tijd in Chicago?

Hoe laat is het in Chicago? Het omrekenen tussen de verschillende tijdzones zorgt altijd voor hoofdbrekens. Als we in Nederland al aan het avondeten zitten, dan zijn ze in Chicago pas aan de lunch toe. Om het nog makkelijker te maken zie je hieronder de huidige lokale tijd.

De lokale tijd in Chicago:

De huidige datum in Chicago:

Tijdsverschil Chicago en Amsterdam

In Chicago is het 7 uur vroeger dan in Amsterdam. Net als in Nederland en België wordt de klok in het voorjaar een uur vooruit gezet en in het najaar een uur achteruit. Dat gebeurt in Chicago en Nederland echter niet op dezelfde dag, waardoor er zowel tijdens de zomer- als wintertijd een periode slechts 6 uur tijdsverschil is.

Zomertijd
Tijdens de zomertijd, de beste reistijd, valt Chicago in tijdzone UTC -5. Op de tweede zondag van maart gaat de klok in Chicago een uur vooruit. In Nederland gebeurt dat op de laatste zondag van maart, waardoor er deze twee weken slechts 6 uur tijdsverschil is.

Wintertijd
Tijdens de wintertijd valt Chicago in tijdzone UTC -6. Op de eerste zondag van november wordt de klok in Chicago een uur achteruit gezet. In Nederland gebeurt dat al op de laatste zondag in oktober. Dat betekent dat er deze week 6 uur tijdsverschil is.

tijd tijdsverschil chicago

Reizen tussen de tijdzones

Vlieg je van Amsterdam naar Chicago, of terug, dan kun je last krijgen van een jetlag. Over het algemeen wordt ervaren dat de jetlag sterker is als je van west van oost vliegt. In het geval van een vakantie in Chicago heb je dus vooral op de terugreis moeite om te schakelen tussen de tijdzones. Deze 10 tips kunnen je helpen bij het voorkomen van een jetlag:

  1. Ga in de week voor de vlucht iedere dag een uur eerder/later naar bed
  2. Pas je in het vliegtuig direct aan de lokale tijd aan
  3. Drink genoeg water in het vliegtuig om uitdroging te voorkomen
  4. Laat voor en tijdens je vlucht cafeïne en alcohol staan
  5. Blijf bewegen tijdens de vlucht
  6. Eet geen zware kost
  7. Breng op je bestemming veel tijd in de buitenlucht door
  8. Geef niet toe aan de vermoeidheid
  9. Eet veel groenten, fruit en/of supplementen
  10. Geef jezelf de tijd om te acclimatiseren